بیداری بیداری اولین مرحله تکامل است، پس بیدار نشو!
| ||
جدیدترین دست و پازدنهای جریان سبز لجنی در تازه ترین بیانیه متن بیانیه را گذاشتم تا خودتون بخونید.
بسمه تعالی اکنون در آستانه دومین سالگرد کودتای انتخاباتی و تولد جنبش سبز، در مسیری که در طی این دو سال طی نموده ایم، تجارب گوناگونی بدست آورده ایم که موقعیت آتی جنبش بی گمان در گروی استفاده صحیح و هوشمندانه از این تجارب ، گذر از نقاط ضعف و تکیه بر نقاط قوت خواهد بود. جنبش سبز در طی این دوسال، از بعدازظهر شنبه ?? خرداد ?? تا بعدازظهر شنبه ?? خرداد ?? ( گرامیداشت سومین روز شهادت هاله سحابی) در مقابل حسینیه ارشاد، در مناسبت های زمانی متنوعی ، تجمع خیابانی را در اشکال گوناگون تجربه نموده است که مهمترین آنها به لحاظ جمعیت شرکت کننده و حوادث رخ داده عبارت اند از : راه پیمایی میلیونی ?? خرداد ??، شنبه سیاه ?? خرداد ??، ?? تیر ?? ، روز قدس ، ?? آبان ?? ، تشییع جنازه آیت الله منتظری آذر ??، عاشورای ??، ?? بهمن ??، اولین سالگرد کودتای انتخاباتی، ?? بهمن ??، سه شنبه های اعتراضی اسفند ?? و مراسم سحابی ها خرداد ??? این ها نمونه هایی از اعتراضات خیابانی جنبش سبز در طی این ? سال است.
یکی از علل این فرسایش را میتوان در روش ثابت و عدم توجه به ارائه راهکارهای خلاقانه در حرکات اعتراضی دانست که در اثر آن طرف مقابل نیز به راحتی توان برنامه ریزی، آماده سازی و مقابله با چنین حرکاتی را کسب کرده و به راحتی می تواند این حرکات را در نطفه خفه کند و از تشکیل هسته های اولیه و مجتمع شدن مردم جلوکیری نماید. علی الخصوص پس از ?? بهمن ماه ?? (که درمقابل خیل عظیم مردم غافلگیر شده، آمادگی رویارویی با چنین وضعیتی را نداشتند و جنبش را مرده می پنداشتند) و همزمان با تشدید درگیری های درون حکومتی, نوع و شیوه برخوردها نیز تغییر کرده است.
بنابراین پیش از هر دعوتی، باید نسبت به جزئیات حرکت، پیش بینی رخدادهای احتمالی و سنجش هزینه – فایده یک حرکت برای جنبش ارزیابی مناسب صورت گیرد. لذا با توجه به این تفاسیر ما بر این اعتقادیم که فراخوان راه پیمایی سکوت در راستای همان حرکات یکنواخت گذشته می باشد. راه پیمایی سکوت در شرایطی می تواند نشان دهنده قدرت و بیان کننده مطالبات یک جنبش باشد که امکان حرکت آزادانه و مسالمت آمیز مردم وجود داشته باشد تا مردم بتوانند مجتمع شده و خیل عظیم شرکت کنندگان در سکوت بتواند نشان دهنده قدرت و وزن اجتماعی آنان باشد.
در چنین وضعیت امنیتی، اگر مجال کوچکی برای مردم حاصل شود، در آن فرصت اندک تا حدودی مجتمع شده و با سر دادن شعار حضور خود را اعلام می کنند و پس از مدت کوتاهی باز با حملات نیروهای امنیتی، متفرق می شوند. فیلم هایی که عموما از تجمعات مردمی به رسانه های مختلف مخابره می شود، گزارشی از همین مجال های کوتاه مردم در میانه تعقیب و گریز است. و اگر قرار باشد که مردم در همین مجال های کوتاه نیز سکوت پیشه کنند، تجمع آنان نمود بیرونی نخواهد داشت و تنها ثمره تجمع، دستگیری و مضروب شدن شرکت کنندگان خواهد بود .
?) ابتکار و خلاقیت جنبش در طرح حرکات اعتراضی جدید و متفاوت با گذشته، می تواند ثمرات بسیاری در پیشبرد جنبش داشته باشد. از جمله طرف مقابل را غافلگیر کرده و تا زمانی که بتواند عکس العمل مناسب را نشان دهد، فرصت مناسبی برای حضور و بیان مطالبات جنبش فراهم خواهد آورد. به عنوان مثال یکی از پیشنهادات ما در این زمینه تحصن مراجع و علمای سبز در یکی از اماکن مقدس و پیوستن مردم به ایشان است. در چنین حرکتی صدای جنبش از طرف نهاد دین مطرح شده و حصن حصین روحانیت از تحمیل هزینه های سنگین بر مردم و بدنه جنبش محافظت می نماید . هم چنین در صورت برخورد شدید و وحشی گری نیروهای حکومت، هزینه بسیار سنگینی بر نظام و نیروهای امنیتی وارد خواهد آمد. پس از ? سال مقاومت بی امان دانشجویان و مردم، دستگیری های بی شمار، مضروب و مجروح شدن تعداد زیادی از مردم و کشته شدن بهترین فرزندان این ملت خواسته دانشجویان از علما و روحانیت خصوصا آیات عظام صانعی، بیات زنجانی ، دستغیب و … این است که به شکل عملی وارد صحنه شده و از حقوق ملت و آبروی دیانت صیانت نمایند. بی شک حاکمیت نمی تواند آنچه بر فرزندان این ملت از انواع توهین ها ، شکنجه ها، تجاوز و … روا داشته با این بزرگان روا دارد و هر چه کند بیش از پیش آبروی نداشته خویش را بر باد داده است. ?) زمانی که آقایان موسوی و کروبی خارج از حصر بودند، هر زمان که از تجمعی حمایت و یا مردم را دعوت می نمودند خود نیز در آن تجمع شرکت می نمودند و همین شرکت و حضور آنان بود که جمعیت زیادی از مردم را به شرکت ترغیب می نمود. اکنون که ایشان مظلومانه در حصر خانگی به سر می برند، انتظار ما این است که فعالان سیاسی و اعضای احزاب اصلاح طلب خصوصا روحانیون، در صف اول شرکت کنندگان حاضر باشند و دوشادوش مردمی که دو سال زیر شدیدترین فشارها مقاومت نموده اند حضور یابند و با اعلام حمایت از فراخوان شورای هماهنگی، مردم را به شرکت ترغیب نمایند. ?) مفهوم مبارزه مسالت آمیز و مقاومت مدنی باید برای مردم و حتی سیاسیون و فعالان جنبش تبیین شود و راهکارهایی جدید و خلاقانه متناسب با شرایط ایران در این مسیر پیش بینی گردد.
من خشونت را هزاران بار به نامرد ساختن تمامی یک ملت و یک نژاد مرجح می شمارم. نظریه عدم خشونت هرگز نمی پذیرد که از مقابله با خطرات بگریزیم و عزیزان خود را بلادفاع رها کنیم. میان اعمال خشونت و گریز بزدلانه، مسلما من خشونت را بر بزدلی ترجیح می دهم. و میان خشونت و ایستادگی بدون خشونت و تحمل رنج شخصی، دومی را برمی گزینم.» و این گریز و بلادفاع رها ساختن عزیزان، کاری است که ما همیشه انجام می دهیم. آنها هجوم می آورند، همه می گریزند و کسانی به دام می افتند، همه می نگرند و گویی هرگز با یکدیگر نبوده اند، می گریزند. این مسالمت نیست. یا باید سلاح عدم خشونت را برگزینیم، مردانه و همگی در کنار یکدیگر بایستیم ، مقاومت کنیم ، هزینه آن را نیز بپردازیم یا ما نیز چون آنان شده، خشونت به خرج دهیم و مقابله به مثل کینم.گزینه دیگری در مبارزه وجود ندارد. یادمان باشد که گاندی به عنوان معلم مکتب عدم خشونت اولین کسی بود که همواره می ایستاد، مقاومت می کرد و مثال عینی تحمل رنج بود.تنها کسانی می توانند به مردم دست خالی تحت خشونت، درس مسالمت و عدم خشونت در عین مقاومت را دهند که خود در کنار مردم و دوشادوش آنان آماج خشونت باشند، اما دست به خشونت نزنند و با تحمل رنج، الگوی مقاومت مسالمت آمیز باشند.
« ما زنده به آنیم که آرام نگیریم موجیم که آسودگی ما عدم ماست » [ شنبه 90/3/21 ] [ 12:51 صبح ] [ علی چمران زاده ]
[ نظرات () ]
|
||
[قالب وبلاگ : سیب تم] [Weblog Themes By : SibTheme.com] |